Kolejna grupa odbywa praktykę w Grecji

28.08.2018r. w auli  ZSMiO nr 5 odbyło się spotkanie rodziców i uczestników projektu z koordynatorem projektu, który przedstawił program oraz działania związane z organizacją wyjazdu na praktyki do Grecji.

Wyruszyliśmy 1.09.2018r.  po przeprowadzonej przez łomżyńskich policjantów kontroli stanu technicznego autokaru. Podróż minęła całkiem szybko, bez niespodzianek. Dojechaliśmy w niedzielę ok. godz. 14.00 czasu lokalnego. Na miejscu czekano na nas ze smacznym obiadem.

Po kwaterunku mieliśmy czas wolny. Część z nas postanowiła zażyć kąpieli w hotelowym basenie. Późnym popołudniem odbyło się spotkanie organizacyjne z naszym pilotem/organizatorem Bartkiem, który zapoznał nas z regulaminem praktyk. Kolejne godziny poświęciliśmy na zwiedzanie okolicy.

Praktykę rozpoczęliśmy od szkolenia BHP w języku angielskim. Grupa informatyków została na pierwszych zajęciach w pomieszczeniach hotelowych, a mechanicy rozpoczęli pracę w dwóch warsztatach w oddalonej o ok. 5 km od hotelu miejscowości Kalimera. Po zapoznaniu się ze stanowiskami pracy, zabrali się za  naprawę wozów policyjnych.

Wycieczka do stolicy Grecji -Aten

Na godzinę pierwszą w nocy został umówiony wyjazd do stolicy Grecji. Przy wyjściu z hotelu zostały nam wręczone lunch packi. Podróż trwała około sześciu godzin. Pierwszym miejscem, które zwiedziliśmy był ogromny stadion Panathinaikos wzniesiony w 329 roku p.n.e., odbyły się na nim również pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie. Następnie udaliśmy się na Akropol, gdzie mogliśmy podziwiać wspaniałość i wielkość architektury greckiej. Zobaczyliśmy między innymi: Partenon, Teatr Dionizosa, Świątynia Zeusa Olimpijskiego. O godzinie 11 zobaczyliśmy uroczystą zmianę warty przy grobie nieznanego żołnierza.  Około godziny 13 udaliśmy się na obiad do tawerny. Po drodze mogliśmy podziwiać piękno starego miasta. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy Termopilach, gdzie przewodnik opowiedział nam historię o bohaterskich czynach Leonidasa.

O godzinie 19 dotarliśmy do hotelu, zjedliśmy kolację i spędziliśmy resztę dnia na wypoczynku przy basenie.

Co u nas .....

4 maja 2018 roku rozpoczęliśmy wspaniały pobyt w Grecji, który jest dla nas nie tylko praktyką zawodową, ale również świetną zabawą i czasem integracji oraz poznawania nowej, jakże odmiennej kultury. Grecja przywitała nas nie zbyt przyjazną pogodą, ale mimo wszystko spodobał nam się region Macedonii, w którym znajduje się hotel San Pantaleimon. Piękne widoki zrekompensowały nam długą  podróż autokarem. Już pierwszego dnia po przyjeździe, mieliśmy spotkanie organizacyjne oraz w zakresie BHP i organizacji stanowiska pracy.

Spędziliśmy ciekawy i bogaty pod względem kulturowym weekend. W sobotę wybraliśmy się do zespołu klasztorno-skalnego Meteory. Wycieczce tej towarzyszyły piękne widoki i duża dawka wiedzy o samej Grecji, jej historii i kulturze. Zanim wjechaliśmy do klasztoru, odwiedziliśmy pracownię ikon prawosławnych, które niekiedy pisze się nawet 3 miesiące!

W niedzielę natomiast popłynęliśmy w rejs na wyspę Skiatos, na pokładzie statku CapitanCostas. W podróży towarzyszyły nam delfiny i mewy, przyciągnięte przez dźwięki polskiej muzyki, dominującej na statku tego dnia. Po 2 godzinnym rejsie dopłynęliśmy do archipelagu Sporad Północny, zjedliśmy obiad i zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia. To zdecydowanie jedna z najfajniejszych wycieczek, jakie Grecja może oferować. W środę natomiast wybraliśmy się do malowniczej miejscowości ulokowanej na zboczach Olimpu – Stary Pantalejmon, która ugościła nas pięknymi widokami na Riwierę Olimpijską i degustacją miodu z kasztanów, który okazał się bardzo smaczny.

W ramach praktyki zawodowej wykonywaliśmy różne zadania w zespołach. Część z nas naprawiała laptopy, które wymagały ponownej konfiguracji, inni tworzyli sieci komputerowe, zarabiając przewody i podłączając je do patch panelu. Jeszcze inna grupa projektowała stronę internetową. Mieliśmy pełne ręce roboty, również w dniach kolejnych, podczas których zmienialiśmy stanowiska pracy, wykonując coraz to nowe zadania. Dzięki wsparciu naszego greckiego mentora, wszystkie obowiązki udało nam się sprawnie wykonać.

Aktywnie spędzamy czas wolny. Niektórzy pływają w basenie, inni w morzu. Gramy w koszykówkę na boisku nieopodal hotelu, piłkę nożną, piłką siatkową na plaży.

A już w najbliższy weekend czeka nas kolejna atrakcja, wyjazd do Aten, który mimo dalekiej drogi do pokonania, będzie na pewno niezapomnianym przeżyciem.

Już na miejscu :)

Kolejna grupa wyjeżdża do Grecji

Niedziela, 29 kwietnia 2018 r.

Niedziela powitała nas pięknych wschodem słońca i dzień już zapowiadał się super. Rano po śniadaniu ok 7.30 wyruszyliśmy w drogę do portu w mieście  Amaliapolis z którego  popłynęliśmy na wyspę Skiathos. To tam były kręcone  niektóre sceny do musicalu Mamma Mia w roli głównej z Meryl Streep i Pierce Brosnan. Zmęczeni zwiedzaniem wyspy udaliśmy się na pyszne greckie Souvlaki. Kolejnym punktem programu była kąpiel w morzu na plaży Koukounaries płynącej z brokatowego piasku. Powrót statkiem do portu umilił nam kapitan Kostas, porywająca Wszystkich do tańca. Nie zabrakło greckiej Zorby i Sirtaki

Sobota, 28 kwietnia 2018 r.

Sobota to dzień wolny od praktyk więc udaliśmy się na wycieczkę do Tesalonik. Jest to drugie co do wielkości miasto w Grecji które słynie m.in. z pięknej katedry prawosławnej, białej wieży i pomnika Aleksandra Wielkiego.

Niedziela, 22 kwietnia 2018 r. cd. Poznajemy kraj i kulturę regionu.

Nasz dzisiejszy dzień minął na zwiedzaniu kolejnych pięknych miejsc. Na początku naszego zwiedzania odwiedziliśmy dolinę Tempi i głęboki wąwóz w greckiej prowincji Tesalia, pomiędzy Olimpem a górami Ossa, którego dnem płynie rzeka ... a z niej wypływają dwa źródła, o których legenda głosi ze kąpała się w nich Afrodyta i ten kto obmyje się tą wodą pozostanie piękny do końca życia😁 oczywiście wszyscy skorzystali ze źródełka .... pozostało nam czekać na efekty 😊 kolejnym punktem zwiedzania były Meteory. Są to klasztory mnichów usytuowane na skałach z piaskowca i zlepieńca w okolicy miasta Kalambaka. Po całym dniu zwiedzania Pełni nowych wrażeń i widoków powróciliśmy do hotelu.

Sobota, 21 kwietnia 2018 r.Poznajemy kraj i kulturę regionu.

Kolejny dzień w Grecji za nami. Byliśmy dzisiaj na wycieczce w Stavros w Parku Narodowym przy masywie OlImpu. Pasmo gór Olimpu rozciąga się na długości ok. 20 km. Najwyższy szczyt masywu Olimpu, niegdyś helleński Pantheon, stanowi Mitikas (2917 m n.p.m). Jądro parku stanowi obszar 4 tyś. Hektarów, położony we wschodniej części parku, objętej ścisłą ochroną i zakazem prowadzenia aktywności gospodarczej. Park został uznany za wyjątkowy region dla ptasiej fauny i bogatej flory zmieniającej się w zależności od wysokości, z ponad 17 tysiącami gatunków roślin. Park jako zabytek międzynarodowej biosfery został wpisany na listę UNESCO w 1981 roku. Olimp posiada duże znaczenie historyczne. Na jego zboczach rozgrywały się walki narodowo-wyzwoleńcze Greków.
Na wysokości 944 m n.p.m. degustowaliśmy pyszną herbatę grecką zwaną Gojnik i podziwialiśmy piękne widoki.

Następnie udaliśmy się na zwiedzanie miasteczka Litochoro oraz kanionu Enipea i wodospadu Wanny Afrodyty.

Koniec dnia spędziliśmy miło i przyjemnie integrując się z grupą z Łosic.

Jesteśmy już na miejscu :)

Po bardzo długiej i meczącej podroży dzisiaj o godz 15 czasu greckiego dojechaliśmy na miejsce. Przez najbliższe dwa tygodnie miejscem naszego pobytu będzie miasto u wybrzeży morza egejskiego, które nazywa się Leptokaria. Po zakwaterowaniu w hotelu Posejdon Palace i orzeźwiającej kąpieli odbyliśmy spotkanie organizacyjne z przedstawicielami Olympus Education, którzy sprawują opiekę nad młodzieżą podczas praktyk greckich.

W godzinach wieczornych uczniowie wzięli udział w szkoleniu bhp.

Greckie praktyki MECHANIAKA

W czwartek 19 kwietnia 2018r. w podróż do Grecji na 2-tygodniowe praktyki zawodowe wyruszyła pierwsza 20-osobowa grupa uczniów MECHANIAKA.  Szkoła pozyskała środki finansowe  na ten cel z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji , tworząc projekt pt. „Nowoczesna edukacja dla nowoczesnej Europy” w ramach Programu Erasmus+.

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się pod koniec stycznia bieżącego roku. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach z języka angielskiego i poznali podstawy języka greckiego. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli praktyków, którzy na bieżąco używają języka greckiego, doskonale znają zwyczaje, tradycję i kulturę grecką, pozwoliły zaszczepić w młodych ludziach potrzebę poznania tego niezwykłego kraju. Okazji ku temu będzie wiele, ponieważ dwa tygodnie stażu to nie tylko praca i nauka, ale również  atrakcyjny   program kulturowy, który obejmuje wycieczki  do Salonik i klasztorów w Meteorach. Uczniowie zostaną zakwaterowani w hotelach o wysokich standardach pięknie położonych z widokiem na morze i górę Olimp. Miejsca praktyk  usytuowane są w Greckim Regionie Tessala w gminie Leptokaria.

W sumie do końca września do Grecji wyjedzie 80 uczniów w zawodach: technik informatyk , technik teleinformatyk i technik pojazdów samochodowych. Każdej z czterech  grup towarzyszyć będzie po dwóch opiekunów, nauczycieli ZSMiO nr 5 w Łomży. Na zdjęciach możecie zobaczyć jak wyglądają nasi podróżnicy  o godzinie 4.30. Następne zdjęcia, filmy z podróży i praktyk w Grecji  znajdziecie na  naszej stronie internetowej w następnych dniach.

Spotkanie organizacyjne z rodzicami

27 marca 2018 r odbyło się spotkanie organizacyjne z rodzicami uczniów wyjeżdżających na praktyki zagraniczne do Grecji. W spotkaniu uczestniczył koordynator projektu, dyrektor szkoły oraz kierownik szkolenia praktycznego ZSMiO.

Celem spotkania było przedstawienie programu wyjazdu oraz zakresu działań podejmowanych w ramach realizacji projektu. Poruszono m.in. zagadnienia związane z organizacją praktyk i czasu wolnego.  W dni wolne od pracy, czyli w  sobotę i  niedzielę, zaplanowano ciekawe wycieczki/spotkania mające na celu przybliżenie zwyczajów, tradycji i kultury greckiej. Omówiono również kwestie formalne dotyczące ubezpieczenia, opieki rezydenta i opieki zdrowotnej w Grecji. Kierownik szkolenia praktycznego przypomniał o obowiązku prowadzenia w czasie praktyk "dzienniczków praktyk", które stanowią podstawę zaliczenia praktyki zawodowej i wystawienia oceny.

Na zakończenie podano informacje dotyczące warunków pobytu - o hotelach, miejscowości, wyżywieniu oraz obiektach znajdujących się w okolicy.